Genom att ha en hemsida till ditt företag får du kontroll över hur ditt företag presenteras på internet. Sociala medier används oftast för att fronta ett företag, och är absolut ett bra verktyg för digital marknadsföring, men det är sällan det räcker hela vägen. En hemsida kan övertid bli en bra investering och marknadsföring om man jämför med sociala medier.
I dagens samhälle googlar majoriteten av alla konsumenter efter hjälp, råd och betyg för att hitta det bästa erbjudandet. Detta för att de vill försäkra sig om att det gör en bra affär innan de tar ett beslut.
Skapa förtroende till dina kunder
Om ditt företag saknar en hemsida kan potentiella kunder bli misstänksamma mot ditt företag. I dagens samhälle tar kunderna nästan för givet att företag finns i den fysiska och digitala världen. De stora företagen på marknaden har redan insett detta och därför kompletterat sina fysiska närvaro med den digitala. Att ha en bra kundrelation är viktigt om du vill att ditt företag ska kunna fortsätta växa. En hemsida är alltså ett bra sätt för att bygga förtroende till dina kunder.
Marknadsför din tjänst eller produkt smidigt med en hemsida
Skaffar du en hemsida har du själv full kontroll över vad som ska publiceras. Det är perfekt att använda hemsidan för att fronta med företagets budskap genom bild, text och video. Det möjliggör att besökare kan spana in ditt företag, utan att du ska behöva vara fysiskt på plats. Dessutom kan din hemsida leda till nya kunder via gratis spridning genom sökmotorer.
Din hemsida är öppet dygnet runt, så varför inte lägga in anpassad information till kunderna så de själva kan hitta det de söker efter? Detta sparar dig och dina kunders tid, och du slipper att endast prata priser eller vara “kundtjänst” för ditt företag.
Google Analytics är ett jättebra verktyg att använda på din hemsida för att hitta potentiella kunder. Du kan exempelvis se vad dina kunder söker på inom din bransch, se vilka tjänster eller produkter som genererar större intresse bland potentiella kunder och förbättra din sökmotoroptimering (SEO).
Vart kan bygga en hemsida?
WordPress är den marknadsledande plattformen för att enkelt och effektivt bygga hemsidor idag, och är dessutom helt gratis. Med WordPress kan du lätt uppnå ett proffsigt resultat, utan att behöva kunskapen för att koda hemsidan själv.
Att investera på en hemsida kommer löna sig i längden om du vill fortsätta att utveckla dit varumärke inom din bransch. Om du vill slippa allt pysslande med hemsidan finns det många bra webbyråer som erbjuder dig hjälp med hemsida. Det kan vara allt från layout designen till marknadsföring och sökmotoroptimering. Fördelen med att anlita ett konsultföretag är att de kan hjälpa dig att optimera sidan utifrån dina behov, så att du kan generera nya kunder. Behöver du WordPress support kan du läsa mer här.